Урок -
проблемне дослідження.
Тема уроку: «Леся Українка «Давня
казка». Ідея вільної творчості, свободолюбства людини. Проблеми і мотиви поеми:
роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя,
вдячності».
Мета уроку: продовжити опрацювання ідейно-художнього змісту поеми-казки,
зосереджуючи увагу на проблемах твору; охарактеризувати образи героїв,
порівнюючи їх;
розвивати в учнів
навички роботи з художнім текстом, виразного читання і переказу; вибирати
необхідний матеріал до теми; розвивати вміння школярів логічно мислити, робити
висновки, узагальнювати; виховувати в учнів громадянську позицію, високі
моральні якості – гуманізм, щирість, ненависть до зла, несправедливості.
Л. Костенко: Я вибрала долю собі сама,
І
що зі мною не станеться –
У мене
жодних претензій нема
До долі – моєї обраниці
І. Як ви думаєте, чому саме цими словами Ліни
Костенко я розпочала урок?
Можливі відповіді учнів:
1)
Усе життя Л. Українки – це затяжна
багатолітня боротьба з невиліковною хворобою (її хвороба – це випробування
долі).
2)
За мужність і незламність духу І. Франко
називав Лесю чи не єдиним мужчиною на всю соборну Україну.
3)
Своєю зброєю проти неправди і гніту вона
обрала поетичне слово.
4)
Леся Українка високоосвічена , благородна
жінка, але виховала в собі холодну витримку, незламну силу волі і залізний
характер.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Домашнім завданням групі учнів
було підготувати проект «Сад живих скульптур». Запрошуємо до представлення
проекту.
ІІІ. Оголошення
теми та мети уроку.
ІV. Актуалізація опорних знань.
У підручнику «Давню казку»
визначено, як ліро-епічну поему. Чи є у когось заперечення? Або інші думки?
Можливі відповіді учнів: «Давня
казка» - це поема - казка, бо тут є ознаки казки: наприклад, зачин (цитата),
події відбуваються у невідомій країні (цитата).
А ще наші герої зустрічаються тричі і тричі конфліктують.
Проблемне питання: Подача нового матеріалу.
1. Випереджувальне завдання.
Учитель: Отже,
три зустрічі і три конфлікти. Випереджувальним завданням трьом учням було
спробувати відтворити першу зустріч Бертольдо
і поета. Спостерігаємо?
(Інсценізація першої зустрічі Бертольдо і
Поета).
Бесіда з учнями:
Учитель:
-
Отож, хто вийшов переможцем?
-
Подумайте над причиною виникнення конфлікту.
1. Другу конфліктну ситуацію
(народне повстання) я пропоную розв’язати за допомогою прийому «Бермудський трикутник».
Робота у зошитах. Можливі
відповіді учнів:
Народ (бореться за краще життя,
об’єднується і в радості, і в горі,
слухається свого керманича)
Повстання
Поет
(пам’ятає
про страшні Бертольдо
– не думає про бідних,
народні
рани, непохитний
гуляє у замку, живе в багатстві і
у
своїх поглядах, піднімає
розкошах. Придушує повстання).
на
повстання).
2.
Третя конфліктна ситуація (Бертольдо пропонує Поетові
стати придворним поетом, а той відмовляється).
Проблемне питання: Який вінок обирає поет?
Лавровий чи терновий?
4. Порівняльна характеристика головних героїв.
Можливі
відповіді учнів:
Мужній, патріот - Характер –
Боягуз, тиран
Ліс, поле, думки - Багатство – Гроші, замки
Забуває
про особисте, пам’ятає - Пам'ять
– Забуває про зроблене для нього
про «страшні
народні рани» добро
Служіння народу - Щастя –
Поцілунки дівчини
Поети живуть у віках
- Нащадки
–
Про графа забули
5.
Учитель: Отже, за якими правилами живуть наші герої? Що
про це говорить народна мудрість? Як це образно висловлено у прислів’ях?
Хто це? (прийом «Словесний водограй»)
-
За рідний край і життя віддай
-
Ласий на гроші, як кіт на сало
-
На язиці медок, а на душі льодок
-
Хто людям добра бажає, той і собі має
-
Не плюй у криницю, бо прийдеться напиться.
-
Я до нього з хлібом, а він до мене з каменем.
6. Учитель:
Знаючи
сюжет «Давньої казки», розглянувши конфліктні ситуації, обговоривши життєві
цінності головних героїв, ми можемо уже вивести на передній план проблеми
твору. Отже, які ж найважливіші питання задає авторка своїм читачам і до якої
думки схиляє:
-
роль митця в суспільстві (це
підтверджує цитата:
Золотих не хочу лаврів
З ними щастя не здобуду,
Як я ними увінчаюсь,
То поетом вже не буду.
-
служіння музі:
Не поет, у кого думки
Не літають вільно в світі,
А заплутались навіки
В золотії тонкі сіті
-
служіння народові:
Не поет, хто забуває
Про страшні народні рани,
Щоб собі на вільні руки
Золоті найдіть кайдани.
-
суть людського щастя,
вдячності:
Бачиш ти – оце діброва,
Поле, небо, синє море,
То моє багатство – панство,
І розкішне, і просторе.
-
війна заради збагачення
І Бертольдові спочатку
Справді щастя панувало –
Довелося звоювати
Городів чужих чимало.
7.
Проблемне питання: То як же вирішити питання:
«Чим повчальна «Давня казка» для поетів усіх епох?».
VI.
Узагальнення та
систематизація знань.
Учитель:
І як узагальнення вивченого
пропоную вам створити поетичні арабески.
Робота в групах.
Кожна група учнів працює над
своїм завданням.
І – створює сенкан
ІІ – брахіколон
ІІІ – акровірш
(на аркуші А-4 маркером, щоб
продемонструвати усьому класові).
VІІ. Підведення підсумку
уроку.
VІІІ. Домашнє завдання.
Середній
рівень – дослідити строфу (рима, римування, віршовий
розмір)
Достатній
рівень – виписати художні засоби
Високий
рівень – лінгвістичне дослідження (фразеологізми та
афоризми)
у поемі “Давня казка”
Немає коментарів:
Дописати коментар