пʼятниця, 26 лютого 2016 р.

Леся Українка

Урок - проблемне дослідження.
Тема уроку: «Леся Українка «Давня казка». Ідея вільної творчості, свободолюбства людини. Проблеми і мотиви поеми: роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності».


Мета уроку: продовжити опрацювання ідейно-художнього змісту поеми-казки, зосереджуючи увагу на проблемах твору; охарактеризувати образи героїв, порівнюючи їх;
розвивати в учнів навички роботи з художнім текстом, виразного читання і переказу; вибирати необхідний матеріал до теми; розвивати вміння школярів логічно мислити, робити висновки, узагальнювати; виховувати в учнів громадянську позицію, високі моральні якості – гуманізм, щирість, ненависть до зла, несправедливості.

Л. Костенко: Я вибрала долю собі сама,
                        І що  зі мною не станеться –
                       У мене жодних претензій нема
                       До долі – моєї обраниці
                             
І.       Як ви думаєте, чому саме цими словами Ліни Костенко я розпочала урок?

Можливі відповіді учнів:
1)                 Усе життя Л. Українки – це затяжна багатолітня боротьба з невиліковною хворобою (її хвороба – це випробування долі).
2)                 За мужність і незламність духу І. Франко називав Лесю чи не єдиним мужчиною на всю соборну Україну.
3)                 Своєю зброєю проти неправди і гніту вона обрала поетичне слово.
4)                 Леся Українка високоосвічена , благородна жінка, але виховала в собі холодну витримку, незламну силу волі і залізний характер.

ІІ.      Перевірка домашнього завдання.
Домашнім завданням групі учнів було підготувати проект «Сад живих скульптур». Запрошуємо до представлення проекту.

ІІІ.    Оголошення теми та мети уроку.

ІV.    Актуалізація опорних знань.
У підручнику «Давню казку» визначено, як ліро-епічну поему. Чи є у когось заперечення? Або інші думки?

Можливі відповіді учнів: «Давня казка» - це поема - казка, бо тут є ознаки казки: наприклад, зачин (цитата), події відбуваються у невідомій країні (цитата).  А ще наші герої зустрічаються тричі і тричі конфліктують.

Проблемне питання: Подача нового матеріалу.

1.     Випереджувальне завдання.
Учитель: Отже, три зустрічі і три конфлікти. Випереджувальним завданням трьом учням було спробувати відтворити першу зустріч Бертольдо  і поета. Спостерігаємо?
      (Інсценізація першої зустрічі Бертольдо і Поета).
Бесіда з учнями:
Учитель:
-         Отож, хто вийшов переможцем?
-         Подумайте над причиною виникнення конфлікту.

1.    Другу конфліктну ситуацію (народне повстання) я пропоную розв’язати за допомогою прийому «Бермудський трикутник».



Робота у зошитах. Можливі відповіді учнів:

                                Народ (бореться за краще життя,
                                                   об’єднується і в радості, і в горі,
                                                        слухається свого керманича)
                                   
                                  Повстання

Поет
(пам’ятає про страшні                         Бертольдо  – не думає про бідних,
народні рани, непохитний                     гуляє у замку, живе в багатстві і
у своїх поглядах, піднімає                       розкошах. Придушує повстання).
на повстання).


2.                Третя конфліктна ситуація (Бертольдо пропонує Поетові стати придворним поетом, а той відмовляється).
Проблемне питання: Який вінок обирає поет? Лавровий чи терновий?
4.      Порівняльна характеристика головних героїв. 


Можливі відповіді учнів:       
Мужній, патріот             -  Характер  –        Боягуз, тиран
Ліс, поле, думки               -  Багатство –        Гроші, замки
    Забуває про особисте, пам’ятає    -  Пам'ять    –   Забуває про зроблене для нього
     про «страшні народні рани»                                        добро
Служіння народу                 -  Щастя       –        Поцілунки дівчини
         Поети живуть у віках                -  Нащадки  –         Про графа забули

5.           Учитель: Отже, за якими правилами живуть наші герої? Що про це говорить народна мудрість? Як це образно висловлено у прислів’ях?

Хто це? (прийом «Словесний водограй»)

-         За рідний край і життя віддай
-         Ласий на гроші, як кіт на сало
-         На язиці медок, а на душі льодок
-         Хто людям добра бажає, той і собі має
-         Не плюй у криницю, бо прийдеться напиться.
-         Я до нього з хлібом, а він до мене з каменем.

6.     Учитель:
Знаючи сюжет «Давньої казки», розглянувши конфліктні ситуації, обговоривши життєві цінності головних героїв, ми можемо уже вивести на передній план проблеми твору. Отже, які ж найважливіші питання задає авторка своїм читачам і до якої думки схиляє:
-         роль митця в суспільстві (це підтверджує цитата:
Золотих не хочу лаврів
З ними щастя не здобуду,
Як я ними увінчаюсь,
То поетом вже не буду.

-         служіння музі:
Не поет, у кого думки
Не літають вільно в світі,
А заплутались навіки
В золотії тонкі сіті
-         служіння народові:
Не поет, хто забуває
Про страшні народні рани,
Щоб собі на вільні руки
Золоті найдіть кайдани.
-         суть людського щастя, вдячності:
Бачиш ти – оце діброва,
Поле, небо, синє море,
То моє багатство – панство,
І розкішне, і просторе.
-         війна заради збагачення
І Бертольдові спочатку
Справді щастя панувало –
Довелося звоювати
Городів чужих чимало.

7.                 Проблемне питання: То як же вирішити питання: «Чим повчальна «Давня казка» для поетів усіх епох?».

VI.                      Узагальнення та систематизація знань.
Учитель:
І як узагальнення вивченого пропоную  вам створити поетичні арабески.  
Робота в групах.
Кожна група учнів працює над своїм завданням.
І – створює сенкан
ІІ – брахіколон
ІІІ – акровірш
(на аркуші А-4 маркером, щоб продемонструвати усьому класові).

VІІ. Підведення підсумку уроку.

VІІІ. Домашнє завдання.
Середній рівень – дослідити строфу (рима, римування, віршовий   
                              розмір)
         Достатній рівень – виписати художні засоби
         Високий рівень – лінгвістичне дослідження (фразеологізми та        
                                     афоризми) у поемі “Давня казка”


Немає коментарів:

Дописати коментар